معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بلگراد

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_single_image image=”4569″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]بلگراد، پایتخت صربستان، یکی از زیباترین شهرهای این کشور بوده و معمولاً در صدر لیست مسافرین صربستان قرار می‌گیرد. در این پست از زرین نما به معرفی جاهای دیدنی بلگراد که در سفر به این شهر نباید از دست داد پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

مقامات کشور صربستان به تازگی اعلام کردند که سفر به صربستان برای ایرانیان بدون ویزا امکان‌پذیر می‌باشد. به همین دلیل نیز این کشور و مخصوصاً پایتخت آن بلگراد، می‌تواند تبدیل به مقصد جدید سفرهای خارجی ایرانیان شود.
صربستان یکی از کشورهای زیبای اروپایی با مناظر چشم‌نواز طبیعی فراوان به حساب می‌آید. از جمله مناظر زیبای این کشور می‌توان به علفزارهای بی‌انتها، جنگل‌های وسیع بکر و سرسبز، غارهای سنگ آهکی باشکوه، دریاچه‌های کوهستانی دل‌انگیز، چشمه‌های آب گرم متعدد و تپه‌های سرسبز و چشم‌نواز اشاره کرد که همگی با هم آن را تبدیل به بهشتی برای عاشقان و دوستداران طبیعت می‌کنند.

اما پایتخت این کشور یعنی شهر بلگراد نیز زیبایی‌های بی‌شماری در خود دارد. اگر در سفر به صربستان تنها قصد بازدید از یک شهر از شهرهای صربستان را دارید، آن شهر بایستی بلگراد باشد. بلگراد، پایتخت کشور صربستان و بزرگترین شهر این کشور، در طول زمان همانند اکنون زیبا نبوده است، ولی اکنون یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری صربستان به شمار می‌رود. بلگراد که در محل تلاقی دو رودخانه دانوب و ساوا قرار گرفته است، گذشته‌ای پرتلاطم داشته است. این شهر تابحال درگیر ۱۱۵ جنگ بوده و ۴۴ بار نیز سوخته و ویران شده است. اما امروزه است شهر در صلح به سر برده و میزبان رویداهای فرهنگی و هنری فراوانی از جمله نمایشگاه‌های کتاب، فستیوال‌های موسیقی، فیلم و… است.

 

از جمله مشهورترین مکان‌های دیدنی بلگراد می‌توان به قلعه بلگراد به همراه موزه‌ها و کلیساهای این شهر اشاره کرد. بلگراد در طی زمان فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است، اما بعد از پشت سر گذاشتن آخرین جنگ خود دوباره جایگاه خود را به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب بدست آورده و یکی از مقصدهای گردشگری محبوب شده است.

 

جاهای دیدنی بلگراد که در سفر به این شهر نباید از دست داد

 

در ادامه می‌توانید لیستی از جاهای دیدنی بلگراد که در سفر به این شهر نباید آن‌ها را از دست داد، مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مطلب، راهنمای سفر به بلگراد را نیز مطالعه نمایید.

 

قلعه بلگراد

 

کسانی که یک بار به کشور صربستان سفر کرده باشند می‌دانند که قلعه بلگراد که در محل تلاقی دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته است نمادی از شهر بلگراد، پایتخت صربستان بوده و سال‌ها به نوعی از شهر محافظت می‌کرده است. این قلعه یکی از جاذبه‌های گردشگری بلگراد است که در سفر به این شهر به هیچ عنوان نباید بازدید از آن را از دست داد. با رفتن به این شهر و گشت و گذار در اطراف این قلعه، پارک تاریخی کالمگدان، بنای یادبود قهرمان کالمگدان و برج‌های کالمگدان در تاریخ غنی این شهر غرق خواهید شد.
ساختن قلعه بلگراد مدت زمان بسیاری طول کشیده است. چرا که در زمان ساخت آن بارها و بارها مورد حمله قرار گرفته و ویران شده است. ساخت این قلعه در قرن دوم میلادی شروع شده و در قرن هجدهم میلادی با مشکلات فراوان به پایان رسید. به همین دلیل نیز این قلعه تبدیل به نمادی از بلگراد شده است که بارها ویران شده و دوباره آن را از نو ساخته‌اند. آشنایی با تاریخ قلعه بلگراد به معنی آشنایی با تاریخ بلگراد و مردم آن است.

 

موزه نیکولا تسلا

 

نیکولا تسلا یکی از دانشمندان و مخترعین شناخته شده است که در یک خانواده صرب به دنیا آمده بود آخرین درخواستش نیز این بوده است که اموالش پس از مرگ وی در پایتخت صربستان نگهداری شوند. با توجه به درخواست این مخترع بزرگ، اموال وی اکنون در موزه‌ای به نام خودش و در یک بنای مسکونی زیبا که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است نگهداری می‌شود. این موزه محل نگهداری اموال و میراث شخصی این دانشمند بزرگ است که شامل دست‌نوشته‌ها و طرح‌های وی از اختراعات اوست. وسایل تسلا جزئی از برنامه میراث مستند جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آیند که نشانگر اهمیت کارهای این دانشمند بزرگ می‌باشد.
لازم به ذکر است که برنامه حافظه جهانی یونسکو که با نام میراث مستند جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود، برنامه‌ای است که یونسکو از سال ۱۹۹۲ به دنبال افزایش آگاهی نسبت به خطراتی که میراث مستند جهانی را تهدید می‌کند، برای حفظ و سهولت دسترسی به این آثار به اجرا گذاشته است.

 

قایق سواری و گشت و گذار در رودهای دانوب و ساوا

 

همان‌طور که اشاره کردیم، شهر بلگراد در محل تلاقی دو رودخانه دانوب و ساوا واقع شده است. این دو رود زیبا با مناظر شگفت‌انگیز می‌توانند محل مناسبی برای قایق سواری و لذت بردن از این مناظر باشند. شرکت‌های بسیاری از این موقعیت بلگراد استفاده کرده و تورهایی را برای گشت و گذار و قایق‌سواری در این رودها برگزار می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و از این فضا لذت ببرید. همچنین اقامتگاه‌های شناوری نیز برای گردشگران تدارک دیده شده‌اند که می‌توانید در آن‌ها اقامت داشته و مدتی نیز از شلوغی شهر دور بوده و از سکوت و آرامش موجود در منطقه نهایت لذت را ببرید

 

بازدید از نشانه‌های جنگ در سطح شهرها

 

ناتو در سال ۱۹۹۹ یوگسلاوی را مورد حمله قرار داده آن را بمباران کرد. در طی این حملات بسیاری از شهرهای منطقه و به‌خصوص بلگراد آسیب‌های جدی دیدند. حدود ۱۵ سال طول کشید تا شهر دوباره بازسازی شود اما باز هم نشانه‌هایی از جنگ و گذشته تاریک بلگراد در سطح شهر وجود دارد. در بازسازی شهر داوطلبان، موسسه‌ها بسیاری فعالیت و کمک کرده و کمپین‌هایی نیز برای کمک به شهر تشکیل شد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌های خیریه نواک جوکوویچ، تنیس باز معروف صربستانی، اشاره کرد. در این شهر موزه‌ها و یادبودهای متعددی از جنگ موجود هستند که موزه هواپیمایی و موزه نظامی دو مورد از معروف‌ترین آن‌‌ها به حساب می‌آیند.

 

بازدید از شهرهای زیرزمینی و پنهان بلگراد

 

بلگراد در طول تاریخ ۷۰۰۰ ساله خود میزبان افراد و حکومت‌های بسیاری بوده و مردمان زیادی در آن سکونت داشته‌اند. این شهر شاهد حکومت‌های مختلفی بوده و بارها توسط دشمنان مورد حمله واقع شده است. به همین دلیل نیز در طی سالیان دراز بارها با خاک یکسان شده و آن را از نو ساخته‌اند. در طی این جنگ‌ها برخی از بناهای شهر ویران شده و برخی نیز نسبتاً سالم مانده و به نوعی پنهان شده‌اند. برخی از شرکت‌ها از این فرصت نیز استفاده کرده و تورهایی تدارک دیده‌اند که با آن‌ها می‌توانید به بازدید از این ویرانه‌ها و خانه‌های مخفی که به نوعی از آن‌ها با عنوان شهر پنهان بلگراد یاد می‌کنند، بپردازید.

 

آدا سیگانلیا

 

آدا سیگانلیا (Ada Ciganlija) گردشگاه ساحلی است که در کناره رود ساوا واقع شده است و با عنوان دریاچه بلگراد نیز یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این شبه جزیره انجام شده است که باعث شده‌‌اند این منطقه تبدیل به مکانی تفریحی شود. این تفریحگاه سالانه میزبان گردشگران زیادی بوده و به‌خصوص در طی ماه‌های گرم سال جمعیت زیادی به این مکان هجوم می‌برند. در این تفریحگاه ساحلی علاوه بر هفت کیلومتر خط ساحلی، فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی دیگری همچون اسکی و بسکتبال، والیبال ساحلی، پینت‌بال، تنیس، دوچرخه‌سواری، بیس‌بال، قایق‌رانی، واترپولو و ماهیگیری نیز وجود دارد که علاقمندان را به خود جذب می‌کنند. همین‌طور اگر علاقمند به ورزش‌هایی با هیجان بیشتر هستید نیز می‌توانید بانجی جامپینگ را انتخاب کرده و از اوج هیجان در آدا سیگانلیا لذت ببرید

 

گشت و گذار در بازار کالنیک

 

در هیچ مکانی از شهر همانند بازار کالنیک (Kalenić Market) نمی‌توانید زندگی روزمره مردم صربستان را لمس کنید. محصولات این بازار به صورت مستقیم و توسط کشاورزان فراهم می‌شود و مردم به طور مستقیم محصولات سالم را تهیه می‌کنند. در بازار کالنیک علاوه بر میوه‌ها و سبزیجات فصل می‌توانید محصولات لبنی محلی مثل انواع پنیر و سایر محصولات محلی مانند کجمک را خریداری کنید. بسیاری از محصولاتی که در این بازار و توسط فروشنده‌ها ارائه می‌شوند محصولات با کیفیتی هستند و به همین دلیل نیز فروشنده‌ها اغلب به طور رایگان اجازه امتحان کردن محصولات را قبل از خرید می‌دهند. در کنار این بازار مغازه‌های کوچک و بزرگ سوغات صربستان، قنادی، نانوایی، کافه و رستوران‌هایی نیز وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

 

رفتن به شهر تاریخی زمون

 

شهر زمون (Zemun) در گذشته شهری متعلق به امپراتوری اتریش-مجارستان بوده که بعد از اتمام جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ به طور رسمی به خاک صربستان پیوسته است. یکی از مهم‌ترین بناهای این شهر تاریخی، برج گاردو (Gardoš Tower) است که توسط مجارستانی‌ها ساخته شده و در میان خرابه‌های قرون وسطایی قرار دارد که به نوعی نمادی از این شهر محسوب می‌شود. از بالای این برج می‌توان منظره‌ای از کل شهر را مشاهده کرد. شهر زمون میزبان تعدادی از بهترین آثار معماری حفاظت‌شده در بلگراد بوده و منطقه‌ای مناسب برای گشت و گذار با پیاده به حساب می‌آید. در این منطقه رستوران‌ها و کلوب‌های شناوری وجود دارند که در صورت تمایل برای گذراندن یک شب رمانتیک در رود دانوب، می‌توانید یکی از این رستوران‌های شناور را انتخاب کنید.

 

گشت و گذار در بلگراد با تراموا

 

مسافرین در شهرهای مختلف معمولا اتوبوس‌های دو طبقه را برای گشت و گذار در شهر و دیدن مناظر آن انتخاب می‌کنند. اما در شهر بلگراد، علاوه بر این اتوبوس‌ها می‌توانید از ترامواها که در سطح شهر تردد دارند نیز استفاده کنید. ترامواها هفته‌ای دو بار تورهای رایگانی دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و از راهنماهای تور نیز مطالبی را در مورد شهر و تاریخچه آن یاد بگیرید. این تورها جمعه‌ها ۸ عصر و شنبه‌ها نیز ۶ عصر برگزار می‌شوند. یکی از راه‌های دیگر برای گشت و گذار در شهر و دیدن جاهای دیدنی بلگراد، استفاده از Yugotour است. در این تورها، راهنماها افراد شرکت‌کننده در تورها را با یک خودروی قرمز رنگ یوگو در سطح شهر به گردش برده و مکان‌های دیدنی بلگراد را معرفی می‌کنند. هزینه شرکت در این تورها ۴۵ یورو برای هر فرد است.

 

کلیسای سنت ساوا

 

کلیسای سنت ساوا (Church of Saint Sava) یکی از زیباترین ساختمان‌ها در کشور صربستان بوده و همین‌طور یکی از بزرگترین کلیساهای ارتودوکس در منطقه بالکان نیز به شمار می‌رود. این کلیسا که در فلات وراچار واقع شده است، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بلگراد محسوب شده و بین مردم محلی بلگراد و گردشگران نیز مکانی محبوب به شمار می‌رود. این کلیسا برای قدردانی از معملم بزرگ صرب ساخته شده و نقش مهمی در تاریخ این کشور دارد.

 

قهرمان کالمگدان

 

بنای یادبود ۱۴ متری که با نام قهرمان کالمگدان (The Victor of Kalemegdan) شناخته می‌شود، در شناخته شده‌ترین مکان شهر یعنی قلعه بلگراد و برای بزرگداشت پیروزی صربستان علیه عثمانی و امپراتوری اتریش طی جنگ‌های بالکان و جنگ‌های جهانی اول ساخته شده است. این مکان به خاطر سرگذشت خود و همچنین منظره‌های فوق‌العاده‌ای که از رودخانه‌های دانوب و ساوا دارد، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های بلگراد بین اهالی این شهر بوده و یکی از جاهای دیدنی بلگراد است که گردشگران در سفر به این شهر، آن را از دست نمی‌دهند.

 

میدان جمهوری بلگراد

 

میدان جمهوری بلگراد در مرکز این شهر قرار داشته و به نوعی تلاقی گذشته و حال بلگراد محسوب می‌شود. در این میدان تعدادی از معروف‌ترین ساختمان‌های عمومی از جمله موزه ملی و تئاتر ملی قرار دارند. معروف بودن این میدان بیشتر به خاطر بنای یادبود شاهزاده میخایو (Prince Mihailo) که بر پشت اسب سوار است می‌باشد. این مجسمه به منظور بزرگداشت دستاوردهای این شاهزاده در قرن نوزدهم ساخته شده است. امروزه این میدان به خاطر زیبایی معماری، رستوران‌ها و کافه‌های بی‌نظیرش در بین مردم بلگراد و گردشگران محبوب شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای لحظه آخری رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” button_block=”true” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2F%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25B1-%25D9%2587%25D8%25A7%25DB%258C-%25D9%2584%25D8%25AD%25D8%25B8%25D9%2587-%25D8%25A2%25D8%25AE%25D8%25B1%25DB%258C%2F|||”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی