نکاتی جالب در مورد گذرنامه

نکاتی جالب در مورد گذرنامه:

۱. گذرنامه های کشور فنلاند یکی از جالبترین گذرنامه های موجود در جهان است. در پایین هر صفحه و در سمت راست آن، یک نقاشی از یک گوزن شمالی وجود دارد. با رد کردن صفحات، این گوزن شمالی حرکت کرده و قدم خواهد زد. کدام یک از استعاره های بصری می تواند به آزادی در حرکت اشاره نماید؟ آیا این گوزن شمالی، نماد آزادی در حرکت است؟
۲. گذرنامه ی کشور فنلاند به عنوان یکی از مفید ترین گذرنامه های موجود در سطح جهان در نظر گرفته شده است. همانند گذرنامه های کشور بریتانیا، آمریکا، سوئد، و آلمان با گذرنامه ی کشور فنلاند اجازه ی ورود و حمل و نقل به ۱۷۴ کشور را خواهند داشت. این امر می تواند بدون داشتن ویزا و یا ارائه ی آن پس از ورود افراد انجام شود. در مقابل، گذرنامه ی کشور افغانستان به عنوان مجوزی برای ورود به ۲۸ کشور مختلف در نظر گرفته شده است، که ورود به ۲۷ مورد از آن دور از انتظار نیست.
۳. فردی مرکوری (متولد فرخ بلسارا) دوست ندارد وی را چیزی به غیر از “فردی” خطاب نمایید. با این وجود، او اصرار داشت که در گذرنامه اش نام “فردریک مرکوری” را قید نمایند.
۴. با توجه به اداره ی امور خارجه و کشورهای مشترک المنافع، بسیاری از انگلیسی ها گذرنامه خود را در اسپانیا (بیش از سایر کشورها) از دست داده اند.

 

 

۵. کتاب مقدس نحمیا، اولین مرجعی است که در آن به یک سند گذرنامه مانند اشاره شده است. در سال ۴۵۰ (قبل از میلاد مسیح)، شاه اردشیر ایران در طی نامه ای از حاکمان درخواست کرد تا قوانین حمل و نقل جدیدی را برای سرزمین های رود فرات، نحمیا، و یهودا وضع نمایند.
۶. اصطلاح گذرنامه یکی از واژه های رایجی است که در اوایل قرن ۱۶ مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع همچنان نامشخص است که آیا این واژه به عبور از بنادر دریایی و یا دروازه های شهر اشاره دارد.
۷. قدیمی ترین گذرنامه ی انگلیسی (که هنوز هم وجود دارد) در ۱۸ ژوئن سال ۱۶۴۱ و توسط چارلز اول صادر گردید. این پاسپورت توسط یک زن و شوهر بازنشسته و از ساندرلند به این کشور آورده شد. در سال ۲۰۰۹، این پاسپورت توسط سازندگان برنامه ی تلویزیونی بی بی سی معرفی و ارزیابی گردید. با این حال، حراج این پاسپورت مورد استقبال قرار نگرفته و اثبات آن غیر ممکن گردید.

۸. شهر واتیکان یک ایالت کاملا مستقل است که می تواند گذرنامه های خود را صادر نماید. پاپ و یا همان خلیفه ی اعظم از جمله افرادی است که صدور گذرنامه ی شماره ۱ را در کشور واتیکان راه اندازی نمود.
۹. گذرنامه ی کشور نیکاراگوئه دارای ۸۹ ویژگی امنیتی مختلف است که عبارت اند از بارکدها، هولوگرام، و سایر متن های ی سه بعدی. همان طور که می دانید، استفاده از این مشخصه ها می تواند این نوع پاسپورت ها در میان دیگر موارد متمایز نماید. این پاسپورت بسیار اطمینان بخش است. بدون شک، استفاده از این ویژگی ها می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای جلوگیری از کلاهبرداری و جعل گذرنامه در کشور نیکاراگوئه در نظر گرفته شود.
۱۰. لازم به ذکر است که واژه ی (Quim) بر روی جلد گذرنامه ی کشور بریتانیا ذکر نشده است. در همین راستا، به جای این واژه، از عبارت فرانسوی (Honi soit qui mal y pense) استفاده می شود. این عبارت بدین معنی تعبیر شده است که “شرم بر کسی که به فکر شر و زیان استگ. به زبان انگلیسی ساده، واژه ی ذکر شده بر روی جلد گذرنامه به عنوان “خدا ملکه را مصون نگه دارد” معنا شده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی