صرفه جویی در سفرهای انفرادی

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_single_image image=”4978″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][vc_empty_space][vc_column_text]

مسافرت به صورت انفرادی، می تواند جنبه های مثبتی داشته باشد ، نیاز به برنامه ریزی کمتر، تصمیم گیری های آنی بیشتر، آزادی و عدم محدودیت در زمانبندی، و به گفته بسیاری، داشتن حس عمیقی از آنچه که در اطرافتان جریان دارد، که در وهله اول، یکی از دلایل اساسی برای سفر کردن است. اینکه مجبور نباشید در لحظات خود با شخص دیگری سهیم باشید، گاهی اوقات این اجازه را به شما می دهد که به سراغ چیزهایی که واقعا می خواهید ببینید و کارهایی که دوست دارید انجام بدهید رفته و خودتان را در جهان محک بزنید.

اما در حالی که سفر انفرادی می تواند برای شناخت شما از خودتان خوب باشد، معمولاً از نظر مالی خیلی مناسب نیست! عمدتاً به این دلیل که شما باید تمامی مخارج را خودتان بپردازید. در سایر سفرها، شما می توانید هزینه اقامت در اتاقی از یک هتل را با فرد همراه خود تقسیم کنید، اما در صورتی که به تنهایی سفر کنید، تمام هزینه ها بر دوش شماست.

از آنجایی که بسیاری از هزینه های سفر، برای دو یا چند مسافر در نظر گرفته می شوند  به عنوان مثال، اتاق های موجود در هتل ها (و قیمت گذاری آن ها) با فرض جا دادن دو نفر یا بیشتر طراحی و تدارک دیده می شوند ؛ به همراه نداشتن یک فرد دیگر، اغلب برایتان خود به خود هزینه اضافی به دنبال خواهد داشت. در برخی از موارد در صنعت گردشگری، غالباً در مسافرت های دریایی و سیاحت ها، به منظور پوشش دادن هزینه های تحمل شده برای اسکان یک مسافر تنها، به اصطلاح “شارژ یا هزینه مکمل برای یک نفر” (single supplement) به صورتحساب این افراد ضمیمه می شود.

البته خوشبختانه، سفر ارزان قیمت انفرادی غیرممکن نیست و راه های زیادی برای دور زدن این هزینه های اضافی وجود دارد. بعضی از روش ها، رویکرد شما برای سفر کردن را در نظر می گیرند -مثلاً تمایل به یک سفر آهسته و بدون تعجیل که از هزینه های ناشی از یک مسافرت پرسرعت و گرانقیمت اجتناب می کند، به کمکتان خواهد آمد- اما در اینجا، بر روی نکاتی که هر مسافر تنها می تواند در طول سفرش از آن ها بهره بگیرد متمرکز می شویم.

محل اسکان

هتل ها، خانه های اشتراکی (homeshares)، اسکان رایگان در خانه های افراد بومی (couch surfing)، و اقامت با دوستان و آشنایان، راه های خوبی برای جلوگیری از تحمیل اضافه بهای ناشی از اسکان هستند، اما این تاکتیک ها همیشه در دسترس نیستند. علاوه بر این، برای مسافرانی که زندگی کردن در محیط های عمومی و یا اقامت با غریبه ها برایشان راحت نیست، این موارد همیشه گزینه های جذابی نیستند.

احتمالاً شگفت زده خواهید شد وقتی بدانید که در هنگام بررسی قیمت گذاری کلی هتل های زنجیره ای در سایت های عمده رزرو هتل، اگر به جای ظرفیت دو مهمان، اتاق هایی با گنجایش تنها یک مهمان را جستجو کنید، می توانید تفاوت قیمت قابل توجهی را مشاهده کنید. در جستجوی اخیر، قیمت یک اتاق در هتل رامادا در سن دیگو (Ramada in San Diego) برای یک مسافر 30 دلار کمتر بود، و قیمت هتل بست وسترن در بیاریتز (Best Western in Biarritz) برای چند اتاق متفاوت، حدود 15 درصد کمتر بود.

همچنین مشخص شد که برخی از هتل های مستقل، نظیر هتل های پاد در شهر نیویورک (Pod Hotels in New York City)، اتاق های کوچک تری را به طور خاص برای مسافران بدون همراه، با تخفیفی ویژه در نظر گرفته اند. جستجو در وب نیز می تواند نتایج خوبی را به دست دهد؛ برای مثال، وبسایت  londin toolkit، فهرست خوبی از اتاق های مقرون به صرفه تک نفره در شهر لندن را در خود جای داده است.

در نهایت، هتل های خانوادگی (family-run hotels) و پانسیون ها (B&Bs)، اغلب اتاق های یک تخته کوچکتری را صرفاً به خاطر ساختار ساختمان هایشان ارائه می دهند که با کمی جستجو در وب، می توانید آن ها را پیدا کنید. این موارد به خصوص در کشور های خارجی و گردشگرپذیر بسیار مرسوم تر است.

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از رزرو در نظر بگیرید، این است که آیا هتل مزبور سرویس (رفت و برگشت به) فرودگاه (airport shuttle) را ارائه می دهد، و یا گزینه آسانی برای حمل و نقل عمومی به فرودگاه در نزدیکی آن وجود دارد یا خیر؛ به این طریق می توانید بخش قابل توجهی از پول و زمان خود را که باید برای رفت و برگشت به فرودگاه صرف شود، صرفه جویی کنید.

حمل و نقل

کرایه اتومبیل، هزینه دیگری است که اغلب باید لحاظ شود و بنابراین برای یک مسافر بدون همراه یک نقطه ضعف محسوب می شود؛ زیرا علاوه بر نرخ کرایه روزانه، هزینه سوخت، عوارض و هزینه های توقف را نیز پرداخت می کنید.

اگر فقط شما هستید و چمدان هایتان، پس به فضای زیادی احتیاج ندارید؛ لذا ساده ترین توصیه این است که از طریق جستجو، کوچکترین و مقرون به صرفه ترین ماشین ممکن را پیدا کنید. هرچند از آنجایی که کسی را ندارید که در هنگام بررسی اتاق یا گرفتن غذا مراقب وسایلتان باشد، ممکن است خودرویی مدنظرتان باشد که حداقل صندوق عقب داشته باشد.

در اینباره می توانید از خودتان بپرسید که آیا واقعاً به یک ماشین نیاز دارید؟ مثلاً در بسیاری از نقاط اروپا، اتوبوس ها و قطارها شما را تقریباً به هر جایی که بخواهید-حتی دهکده های کوچک می رسانند، ضمن اینکه برای یک مسافر تنها؛ ارزان تر هم تمام می شوند. (اگر قصد دارید یک سفر طولانی را انجام دهید، فراموش نکنید که حتماً به قیمت بلیت های قطار یا اتوبوس نگاهی بیندازید.)

برای مسافت های کوتاهتر، به جای آنکه دست در جیب خود ببرید، از عضلات پای خود استفاده کرده و دوچرخه ای را کرایه کنید! این کار دو مزیت دارد: اولاً، باعث می شود نه تنها در کرایه، بلکه در تمام هزینه های توقف، سوخت و سایر هزینه های فرعی نیز صرفه جویی کنید. دوماً، این کار آزادی زیادی را برای شما فراهم می کند تا از مسیرهای دلخواهتان بروید، در جاهایی که دوست دارید توقف کنید، با وضعیت محیط بهتر آشنا شوید و حتی با مردم محلی به صحبت بپردازید. این آزاد بودن برای بسیاری از مردم، انگیزه اصلی مسافرت به صورت انفرادی است و دوچرخه، آزادی را که یک ماشین کرایه ای هرگز قادر به ارائه آن نیست، با هزینه ای بسیار پایین تر برایتان فراهم می کند.

مطمئناً، این تاکتیک در شهرهای دوچرخه پسند (bike-friendly) مانند آمستردام (Amsterdam) و پاریس (Paris) موثرتر است، اما حتی در مکان هایی مانند لس آنجلس هم (Los Angeles) -به ویژه اگر در مناطقی خاص نظیر کنار دریا ساکن شده اید؛-می توان از دوچرخه استفاده کرد.

به دنبال خدمات (توریستی) رایگان باشید

یکی از مزایای سفر کردن تنها، در این است که خودتان برنامه زمانی سفرتان را تنظیم می کنید و می توانید این کار را به گونه ای انجام دهید که از روزها و ساعت های آزاد موزه ها، کنسرت های رایگان، جشنواره های خیابانی بهره مند شوید. برای مثال در پاریس، بسیاری از موزه ها (از جمله موزه لوور (Louvre) بخشی از سال و در اولین جمعه هر ماه برای بازدید عموم رایگان هستند؛ قیمت بلیت موزه اورسای (Musee d’Orsay)، در غروب ها کمتر است، و کارت موزه پاریس (Paris Museum Pass)، به ازای قیمتی پایین تر، مجوز ورود، پذیرش و بازدید از 60 موزه پاریس و حومه، و ده ها کلکسیون محبوب را به شما اعطا می کند.

دفاتر توریستی غیر رسمی (oft-ignored tourist bureau)، با برنامه های زمانی، فهرست جاذبه های گردشگری رایگان، کالابرگ ها و کارت های دعوت، که اکثراً به همراه سرویس حمل و نقل عمومی نیز هستند، برای پیدا کردن پیشنهادات و تخفیف های رایگان، گزینه ی بسیار خوبی هستند.

غذا و نوشیدنی

اینکه خودتان غذا و خوراکی های خود را بخرید، می تواند نکات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد؛ در وهله اول، شما می توانید با کشف این موضوع که اقلام پرمصرف ساکنان محل مزبور چیست، چیزهای زیادی درباره بومیان آن منطقه یاد بگیرید. وقتی در کشور خودمان برای خرید به یکی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مواد غذایی نظیر هایپرها می رویم، این موضوع احتمالاً برای یک مسافر خارجی که برای خرید به آنجا آمده و پیش از آن هرگز در این فروشگاه ها نبوده است، نکات جالبی را به همراه دارد و به همین شیوه، شما نیز با ورود به فروشگاه های سایر نقاط جهان، می توانید اطلاعات زیادی را درباره اهالی آن مناطق کسب کنید.

برای یک مسافر تنها، به تنهایی غذا خوردن در رستوران ها می تواند گزینه ی جالبی باشد، اما ممکن است پس از مدتی خسته کننده و یا ناخوشایند به نظر برسد، اما اگر غذای خود را بر روی یک نیمکت و در مقابل یک بنای یادبود یا فواره دیدنی میل کنید، خاطره آن هرگز از ذهنتان بیرون نخواهد رفت.

هنگام بررسی برای انتخاب محل اقامت خود، دقت کنید که حتماً آشپزخانه داشته باشد؛ زیرا تجربه کردن همه وعده های غذایی در طول روز در یک رستوران، چندان جالب نیست و درست کردن وعده های غذایی توسط خودتان، باعث می شود در مسافت پیموده شده (و هزینه های آن) نیز صرفه جویی کنید.

اگر برای اقامت مسافرخانه را انتخاب کرده اید ؛ حتی اگر نمی خواهید شب را آنجا سپری کنید  می توانید با رفتن به کافه های شبانه روزی آن که اغلب نوشیدنی های ارزان قیمتی را ارائه می دهند، بخشی از پولتان را ذخیره کنید. رفتن به این کافه ها، همچنین فرصت معاشرت و دیدار با مردم را فراهم می کند. کافه های موجود در هتل های با کیفیت بالا نیز چنین تجربه ای را به شیوه ای متفاوت فراهم می کنند و بسیاری از آن ها شامل منویی از نوشیدنی ها و یا حتی اسنک های رایگان نیز هستند.

اگر می خواهید غذایتان را در بیرون میل کنید، انتخاب بسیاری از مسافران این است که در وقت ناهار، از میان گزینه های موجود، رستورانی را  انتخاب کنند که در آن می توان غذاهای مشابه را با هزینه کمتری سفارش داد.

در نهایت اگر قصد دارید در هتل بمانید، در هنگام رزرو، هزینه صبحانه را نیز در نظر بگیرید؛ یک هتل ارزان قیمت بدون صبحانه، ممکن است نسبت به یک هتل کمی گران تر که صبحانه هم در منویش قرار دارد هزینه کمتری را تحمیل کند، اما احتمالا هیچ وعده غذایی دیگری در روز وجود ندارد که نسبت به صبحانه برای یک مسافر تنها لحظاتی آرام و دلنشین به ارمغان بیاورد.

اینترنت

خواه در هتل اقامت داشته باشید یا خوابگاه، وای فای (Wi-Fi) می تواند هزینه ای اضافی و غیر قابل پیش بینی به شما تحمیل کند. لذا در هنگام جستجوی هتل، هزینه های اینترنت نیز قطعاً ارزش بررسی شدن دارد زیرا مثلاً وقتی که مجبور باشید هزینه اضافی 14.95 دلار در روز را برای اینترنت پرداخت کنید، دیگر آن هتل ارزان قیمت، گزینه چندان جذابی برایتان محسوب نخواهد شد، و البته در کنار این مورد، هزینه های سرویس رومینگ تلفن همراه شما نیز گاهی می تواند بی رحمانه باشد.

برای حذف این هزینه ها، وای فای رایگان در کافی شاپ ها، موزه ها و به ویژه کتابخانه های عمومی، همگی راه حل های مناسبی برای یک مسافر تنها می باشند، زیرا اغلب در این مکان ها امکان مصاحبت با مردم محلی نیز فراهم می شود.

تا حد امکان انعطاف داشته باشید

هنگامی که به تنهایی مسافرت می کنید، گاهی اوقات رسیدن به موقع برایتان آنچنان اولویت ندارد، بنابراین سعی کنید در شرایطی که پرواز شما، به دلیل فروش بلیت بیش از گنجایش صندلی و یا به هر دلیل دیگری لغو و یا دچار تاخیر شد، منعطف باشید و  خونسردی خود را به طور کامل حفظ کنید. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که مذاکره با مسئول گیت پرواز مربوطه به منظور دریافت خسارت و احقاق حقوق خود، حق مسلم شماست.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که سفر انفرادی به این معناست که کسی همراهتان نیست تا شما را به هزینه کردن در مواردی که مایل نیستید -نظیر رزرو کردن اتاق هتلی که خارج از بودجه شماست، یا خرید سوغاتی که فکر می کنید بی فایده و نخ نماست- مجبور کند. اگر میخواهید فقط برای چیزهایی که بیشتر مورد توجه شماست هزینه کنید، چنین سفری حتما به امتحان کردنش می ارزد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی