داستان جالب برج دختر در استانبول

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_single_image image=”4885″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][vc_empty_space][vc_column_text]▪ یکی از جذاب‌ترین بناهای استانبول که تبدیل به یکی از نمادهای این شهر هم شده، برج دختر است. بنایی مربوطه به قرن چهارم که در یکی از جزیره‌های کوچک بخش آسیایی استانبول قرار گرفته است، بنایی که تاریخ و داستان جالبی دارد.

برج دختر با فاصله کمی از ساحل اسکودار در یک جزیره‌ی کوچک و در تنگه‌ی بسفر قرار دارد. نخستین استفاده از این محل برای ساخت برج به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد که حاکم یونانی منطقه به‌منظور کنترل کشتی‌هایی که از تنگه بسفر عبور می‌کردند و جمع‌آوری مالیات و عوارض عبور، برجی در این محل احداث کرد.

▪ «برج دختر» طی قرون مختلف برای اهداف بسیار متفاوتی مورداستفاده قرار گرفت، ازجمله به‌عنوان مرکز جمع‌آوری مالیات کشتی‌های تجاری، برج دفاعی و فانوس دریایی. در دوران اپیدمی بیماری وبا هم به یک بیمارستان مخصوص قرنطینه و ایستگاه رادیویی تغییر یافت.

افسانه­ های برج دختر

جدا از تاریخچه­ ی آن، برج دختر در استانبول موضوع چند افسانه نیز بوده است. طبق شنیده­ ها، مرد جوانی که با نام لیندروس شناخته می ­شد عاشق راهبه­ای به نام هیرو شد که در این برج زندگی می­کرد. هر شب، هیرو آتشی بر می ­افروخت تا معشوقش را به این جزیره­ ی کوچک راهنمایی کند. با این وجود، یک شب، آتش بوسیله­ ی طوفان از جزیره خارج شد و لیندروس راهش را گم کرد و در تنگه­ی بسفر غرق شد. هیرو چنان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت که نتوانست مقاومت کند و خودکشی کرد.
داستان دیگر این است که طالع­ بینی به پادشاه گفت که دخترش در اثر نیش ­زدن مار خواهد مرد. برای محافظت از او، پادشاه قلعه­ ای در دریا ساخت که دخترش در آن­جا با امنیت زندگی کند؛ با این وجود، ماری که در جعبه­ ی میوه مخفی شده بود، به جزیره راه یافت و دختر پادشاه بعد از نیش ­زدن مار درگذشت.
آخرین افسانه مانند دو افسانه ی قبلی جالب است، باتال قاضی، داستان مردی با این نام را دنبال می­کند که گفته شد عاشق دختر تکفور (حاکم مسیحی) شد. تکفور مانع از رسیدن آنان به یکدیگر شد و دخترش را در قلعه محصور کرد، سپس باتال قاضی به جزیره حمله کرد و عشقش را ربود و به سمت غروب فرار کرد. گفته می­ شود که این سخن مشهور، “او که اسب را برمی­دارد، از اسکودار میگذرد” از این داستان گرفته شده است و به این معنی است که آن­هایی که بدون اندیشه ­ی بسیار زیاد، عمل می­ کنند زودتر به اهدافشان می­ رسند.

 

▪ اکنون در این محل، یک کافه رستوران وجود دارد که در آن غذاهای سنتی ترکیه‌ای و بین‌المللی سرو می‌شود. هزینه غذاهای ارائه‌شده در منوی این رستوران چندان گران نبوده و البته چندان ارزان هم نیست.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_btn title=”تورهای استانبول رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” button_block=”true” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fproduct%2F%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25A8%25D9%2588%25D9%2584%2F|||”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی