برای سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]

قبل از سفر به ترکیه، سوال مهمی که برای مسافران پیش می آید این است که در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار ؟

اگر این سوال هم برای شما پیش آمده است با ما همراه باشید تا با دلیل به شما بگوییم که در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار ؟!

همراه داشتن ارز مناسب در سفر یکی از نکات کلیدی است تا وقتی به مقصد می‌رسید دچار مشکل نشوید.

 لیر یا دلار؟

پیشنهاد ما به دلایل زیر این است که با خود دلار همراه داشته باشید:

1-  دلار پول رایج بین‌المللی هست و همه جا قابل تبدیل کردن است.

2-  لیر هم مانند ریال دچار نوسان است. بنابراین اگر دلار به همراه داشته باشید، خیال‌تان از بابت این نوسانات راحت خواهد بود. هر زمان که خواستید و هر مقداری که نیاز داشتید، دلارتان را به لیر تبدیل کنید.

3-  نرخ تبدیل ارز در صرافی‌های ترکیه حدود 2 تا 3 لیر در هر 100 دلار بالاتر است. یعنی اگر در ترکیه دلارتان را به لیر تبدیل کنید در 1000 دلار حدود 20 تا 30 لیر به نفع‌تان است. بنابراین اگر اقتصادی سفر می‌کنید حتما این موضوع را در ذهن داشته باشید.

4-  خیلی از برندهای معروف ترک در مغازه‌های‌شان دلار هم قبول می‌کنند و همانجا نرخ لیر را به دلار تبدیل کرده و شما می‌توانید حتی بدون مراجعه به صرافی مستقیم بادلار خرید کنید. البته به دلیل تفاوت نرخ جزیی در تبدیل مغازه‌دار با صرافی، توصیه می‌‎کنیم این کار را وقتی مبالغ بالا خرید می‌کنید انجام ندهید.

5-  اگر در پایان سفر پولی برای‌تان باقی بماند، چنانچه این پول دلار باشد، به راحتی می‌توانید در ایران آن را با نرخ روز تبدیل کنید اما فروش لیر در داخل ایران کار چندان آسانی نیست.

چه زمانی در سفر به ترکیه لیر ببریم ؟

در ایام تعطیل مثل عید قربان یا عید فطر اگر به ترکیه سفر می‌کنید، پول‌تان را مستقیم از ایران به صورت لیر تهیه کنید. در این ایام نرخ تبدیل ارز در ترکیه به دلیل تعطیلی اصلا منصفانه نیست.

با توجه به این مورد پس زمانی که خواستید در ایام تعطیل به این کشور سفر کنید توجه داشته باشید که ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیره همراه خودتان داشته باشید. حتی اگر در خارج از ایام تعطیل به ترکیه رفتید ولی پروازتون در روزهای شنبه و یکشنبه که در ترکیه تعطلات آخر هفته می شود سعی کنید که مقداری لیره برای این دو روز ببرید چرا در روزهای تعطیل مقدار لیره همراه خودتان ببرید، چرا که صرافی ها قیمت درستی در روزهای تعطیل نمی دهند.

تبدیل ارز در ترکیه

1-  شما به راحتی با مراجعه به “دُویز” یا همان صرافی می‌توانید دلار خود را به لیر تبدیل کنید. نرخ تبدیل ارز در این صرافی‌ها کاملا منصفانه است.

توجه: روزهای شنبه و یکشنبه در ترکیه تعطیل است. با وجود اینکه صرافی‌ها باز هستند، اصلا به سراغشان نروید، پول مورد نیاز خود برای این روزها را از قبل تبدیل کنید. کلا در روزهای تعطیل نرخ تبدیل ارز در صرافی‌های ترکیه منصفانه نیست و حتما متضرر می‌شوید.

2-  عابربانک‌های زراعت، یکی دیگر از راه‌های تبدیل پول است. البته گاهی ممکن است این عابربانک ها پول شما را برداشته و هیچ لیری به شما برنگردانند. بنابراین کمی ریسک دارد. اگر در موقعیتی بودید که دسترسی به صرافی نداشتید، شانس خود را برای تبدیل پول در عابربانک‌های بانک زراعت ترکیهامتحان کنید.

3-  توصیه می‌کنیم به سراغ صرافی‌های فرودگاه نروید. نرخ تبدیل ارز در صرافی فرودگاه‌ها مانند صرافی فرودگاه خودمان در ایران، بالاتر است. بنابراین حتما متضرر خواهید شد. وقتی در ایران هستید مبلغی حدود 50 تا 70 یا 80 لیر برای هر نفر همراه خود داشته باشید تا در هنگام ورود به فرودگا مقصد در ترکیه، اگر به لیر نیاز داشتید، مجبور نشوید دلارتان را در صرافی فرودگاه تبدیل کنید.

4-  منصف‌ترین صرافی‌های استانبول در کاپالی چارشی یا بازار بزرگ ترکیه هستند. البته برخی صرافی‌های منطقه لاله‌لی هم خوب هستند اما باید بگردید تا نرخ مناسب را پیدا کنید.

5-  راه دیگر تبدیل پول همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، خرید از برندهای معروف ترک مانند کوتون، مانگو، ال سی وایکیکی و… است. کافیست یک جوراب از آنها بخرید تا 100 دلاری‌تان را با نرخ نسبتا مناسب تبدیل به لیر کنند.

چند نکته مهم درباره تبدیل ارز ترکیه

– اگر در سفر به ترکیه تصمیمتان بر این شد که با خودتان دلار ببرید، همانطور که گفتیم نیازی نیست که نگران تبدیل دلار در این کشور باشید، اما حتما توجه داشته باشید که همه دلارتان را یکجا خرد نکنید. بلکه هر روز به میزان لازم لیره بخرید و ترجیحا آخر روز اینکار را بکنید تا بیشترین سود را از افت قیمت لیر در مقابل دلار برده باشید.

– نکته مهمی امنیتی دیگری که وجود دارد این است که تمام دلارهای خودتان را در معرض دید دیگران حتی صرافی ها قرار ندهید. به طور معمول سعی کنید که دلارهای خودتان را در چند جیب تقسیم کنید و همه را یکجا نگه ندارید. اگر با خودرو شخصی مسافرت می کنید حداکثر بردن ۵۰ لیره کافیست.

– به قیمت هایی که بر روی تابلوهای صرافی نشان می دهند آن چنان توجه نکنید و با فروشنده بر سر فروختن بالای دلارتان چانه بزنید. هرگز بیرون از صرافی اقدام به فروش دلارتان نکنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای استانبول رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” button_block=”true” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fproduct%2F%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25A8%25D9%2588%25D9%2584%2F||”][vc_btn title=”تورهای آنتالیا رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” button_block=”true” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fproduct%2Fantalia%2F||”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی