آشنایی با آسپندوس یکی از جاذبه های دیدنی آنتالیا

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_single_image image=”4221″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]

آشنایی با آسپندوس یکی از جاذبه های دیدنی آنتالیا

آسپندوس نام یکی از شهرهای باستانی آنتالیاست که در فاصله چهل کیلومتری این شهر قرار گرفته است. این شهر به دلیل داشتن یک از مهم ترین و قدیمی ترین آمفی تئاترهای دنیا معروف است.
تاریخ شهر آسپندوس به قرن های زیادی قبل از میلاد می رسد و شواهد نشان می دهد این شهر ار اولین شهرهای جهان با سیستم ضرب سکه بوده است. در این شهر هنوز هم آثاری از ساختمان ها و بناهای باستانی دیده می شود که محبوب گردشگران خارجی در سفر به ترکیه شده اند. اگر به سمت شمال این شهر رفتید می توانید آثار باقی مانده از قنات هایی را ببینید که آب شهر را تامین می کردند
آسپندوس در قرن دوم و سوم میلادی بسیار رونق گرفت و با ورود به آن هنوز هم می توان آثار و شاهکارهای معماری باقی مانده ی زیادی را دید که همگی راوی تاریخ دور و دراز این شهر هستند. این شهر علاوه بر آثار تاریخی که دارد دارای طبیعت زیبایی بوده است. جنگل های سرسبز، دشت های وسیع و حاصلخیز از زمان های دور در رونق این شهر موثر بوند. شنیدن تاریخ و فرهنگ آسپندوس نیز خالی از لطف نیست، شهری که اهالی آن از درختان برای مجمسه سازی و مبل استفاده می کردند و از طلا و نقره پرده می بافتند. امرار معاش مردم از پرورش و فروش اسب ها و استخراج نمک از دریاچه ها بوده است.
آمفی تئاتر رو باز آسپندوس در آنتالیا که روی یک تپه شیب دار ساخته شده است، یکی از بناهای تاریخی بازمانده از قرن دوم میلادی است. با تماشای معماری این بنا به سرعت به یاد دوران رومیان باستان، یونانی ها و امپراطورهای آن زمان خواهید افتاد. این آمفی تئاتر امروزه میزبان جشنواره بین المللی اپرا است.
ساخت این آمفی تئاتر داستان جالبی دارد. معمارانی که سالن تئاتر و همچنین قنات های این شهر را ساختند همگی یک هدف داشتند و آن جایزه سلطنتی بود و این جایزه، عروسی با دختر شاه اعلام شده بود. پس از اتمام ساخت قنات و آمفی تئاتر شاه آسپندوس که از هر دوی آثار خوشش آمده بود اعلام کرد دخترش را نصف می کند! و هر نصف را به ازدواج معمارها در می آورد. معمار آمفی تئاتر بر عکس معمار قنات این پیشنهاد را نپذیرفت. این از خود گذشتگی شاه را متقاعد کرد تا او را به دامادی بپذیرد.
اگر بخواهیم این بنا را از نظر معماری بررسی کنیم باید بگوئیم انتظار یک ینای بزرگ نیم دایره را داشته باشید که توسط دو راهروی پله دار و شیبدار تقسیم می شود. این راه پله ها برای نشستن تماشاچی ها طراحی شده اند . در این بنا تالاری با ۵۹ طاق قوسی به چشم می خورد. این آمفی تئاتر مانند بیشتر آمفی تئاترهای بازمانده از زمان رومیان دارای جایگاه های ویژه ای برای امپراطور و خاندان او هستند.
صندلی های جلو مختص سناتورها و قاضی ها بوده است و افراد معروف شهر در ردیف دوم می نشتند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای ترکیه رها سیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fpackages%2F%25d8%25a2%25d9%2586%25d8%25aa%25d8%25a7%25d9%2584%25db%258c%25d8%25a7%2F||” button_block=”true”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی