جشنواره توماتینا (جشنواره گوجه)

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_single_image image=”4205″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]

جشنواره توماتینا (جشنواره گوجه) در یک نگاه

جشنواره توماتینا (جشنواره گوجه) ، جشنواره مبارزه با گوجه فرنگی است که در آخرین چهارشنبه ماه آگوست هر سال، در شهر بونول نزدیک والنسیای اسپانیا برگزار می شود. ده‌ها هزار نفر از مردم، از گوشه و کنار جهان به منظور شرکت در بزرگترین گردهم آیی (مبارزه با گوجه‌فرنگی) دنیا خود را به این شهر می رسانند. جایی که در آن ده‌ها تن گوجه فرنگی کاملا رسیده، در خیابان‌ها پرتاب می شوند. این افراد در این روز در کنار هم جمع می شوند و به نوعی به افتخار مریم مقدس و لویس مقدس به طرف یکدیگر گوجه فرنگی پرتاب می کنند. این مراسم از اوایل دهه 1940 میلادی به این سو در کشور اسپانیا مرسوم شده است. البته این مراسم تا حدودی در زمان ژنرال فرانکو ، دیکتاتور اسپانیا محدود شده بود. در این مراسم بانوان با لباس یک دست سفید و آقایان بدون پیراهن ظاهر می شوند.کسانی که از این رسم پیروی نکنند بیش از دیگران مورد اصابت گوجه قرار می گیرند.در پایان نیز به وسیله پمپ های فشار قوی آب، گوجه ها از روی بدن همه پاک می شود. در کشورهای زیادی جشن پرتاب گوجه فرنگی برگزار می شود ولی فستیوال توماتینای اسپانیا از بزرگترین جشنواره های پرتاب تفاله گوجه فرنگی در جهان می باشد.

تاریخچه فستیوال گوجه فرنگی:

در ساال 1945 در یک جشنواره خیایابی به نام فستیوال غول ها عده ای از جوانان که خواستار شرکت در این جشن بودند کشمکشی در »پلازا دل پوئبلو» میدان اصلی شهر به راه انداختند. در آن اطراف یک سبزی فروشی بود و افراد درگیر در ماجرا شروع به پرتاب گوجه های این مغازه به یکدیگر کردند. پلیس سرانجام این جنجال را خاتمه داد و افراد درگیر در این جنگ گوجه ای را وادار به پرداخت غرامت سبزی فروش کرد.

سال بعد در همان روز جوانان دوباره به همان مکان آمدند و با گوجه هایی که از خانه آورده بودند شروع به بازی و تفریح کردند که توسط پلیس متفرق شدند. اما این کار هر سال تکرار شد و همین شد که تبدیل به نوعی رسم شد. در سال 1957 مجوز گوجه بازی در چنین روزی رسما صادر شد. اما در سال بعد باز هم مردم موفق به گرفتن مجوز برگزاری این جشن نشدند و پلیس عده زیادی را که بدون مجوز این مراسم را برگزار کرده بودند دستگیر کرد. پس از آن هر سال برگزار کنندگان این مراسم با واکنش سخت پلیس روبرو می شدند تا اینکه در سال 1957 جوانان والنسیا مراسمی به نام «مراسم تشییع جنازه گوجه» برگزار کردند که در آن کمدین ها و نوازندگان زیادی شرکت داشتند. در این مراسم آنها با تابوتی پر از گوجه در خیابان راه افتادند و موسیقی ترحیم نواختند. این مراسم زنگ خطری بود برای مقامات. به این ترتیب در سال 1957 دولت اسپانیا با قید و شرط هایی به مردم اجازه داد تا پس از آن جشنواره گوجه ها را برگزار کنند.

سال 1975 نقطه عطف دیگری در تاریخ این جشن بود. تا این سال همیشه گوجه فرنگی لازم برای برگزاری این مراسم توسط خود مردم تهیه می شد اما در این سال فردی به نام سن لوئیس برتران که از بزرگان شهر بونول بود ترتیبات لازم را برای جشنواره تدارک و گوجه این فستیوال را نیز خود تهیه کرد و بعد از آن دولت خود تهیه گوجه این جشن را به عهده گرفت.

 

قوانین بازی در جشنواره توماتینا 2017:

این بازی ساعت 10 صبح شروع می شود و به مدت یک ساعت ادامه دارد. بعد از آن تمام میدان شهر پر از گوجه می شود و جوی های آب گوجه به راه می افتد. بعد مردم با کمک شلنگ های آب پاشی ماشین های آتشنشانی تن و بدن خود را می شویند و به خانه های خود می روند.

چند قاعده مهم در این بازی وجود دارد:

– گوجه ها باید قبل از پرتاب شدن له شده باشند.

– هیچ شی دیگری در این بازی نباید پرتاب شود.

– شرکت کنندگان نباید راه کامیون های حامل گوجه را سد کنند.

– شرکت کنندگان نباید لباس های یکدیگر را پاره کنند.

– بعد از دومین زنگ پایان جشن هیچ گوجه ای دیگر نباید پرتاب شود.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای اروپا رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fpackages%2F%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2588%25D9%25BE%25D8%25A7%2F||” button_block=”true”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی