بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_single_image image=”4367″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)

یک نفس عمیق بکشید و وارد این هزارتو شوید. بازار بزرگ استانبول دارای ۶۵ خیابان سر پوشیده است که روی هم رفته ۴۰۰۰ مغازه، کافه، رستوان، مسجد و محوطه باز را شامل می‌شود. گفته می‌شود که بازار بزرگ استانبول قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سر پوشیده در دنیا است که در آن انواع مغازه‌ها در زیر یک سقف گرد هم آمده‌اند؛ ادعایی که خیلی هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. همچنین گفته می‌شود که سمج‌ترین فروشندگان دنیا نیز در این بازار وجود دارند، به طوری که در فروشندگی بسیار مهارت داشته و شما را متقاعد خواهند کرد تا خرید کنید.
به این دلیل است که در زمان ورودتان به این بازار باید یک نفس عمیق بکشید و حالت دفاعی به خودتان بگیرید و بعد وارد شوید. عجیب این است که بازار گرمی‌های مغازه‌داران و تنوع کالاها طوری شما را مسحور می‌کند که از گردش در این بازار، ذره‌ای احساس خستگی نخواهید کرد.

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد دوم معروف به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۶۱ و پس از فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی)، بر روی خرابه‌های بازار دوران بیزانس ساخته شد که در سال‌های گذشته، دوبار در اثر آتش‌سوزی تخریب شده است. یکبار در سال ۱۹۴۲ این بازار دچار حریق شد که خرابی‌هایی برجای گذاشت و یکبار هم در سال ۱۹۵۴ که در اثر یک آتش‌سوزی مهیب این بازار تقریبا نابود شده بود، اما در هر دو مورد بازار به سرعت و شبیه به ساختار اولیه‌ی خود بازسازی شد و طرح قدیم خود را با آن طاق‌ها و قوس‌های گذرگاه‌هایش حفظ کرد. حتی سعی شد که آبخوری‌هایی که در فواصل منظم در وسط گذرگاه‌های بازار وجود داشت نیز دوباره در جای قبلی خود با کاشی و سنگ مرمر ساخته شود.

جالب این است که فروشندگان در این بازار به چندین زبان صحبت می‌کنند و از شما می‌خواهند که به کالاهای آن‌ها نگاهی بیندازید. در حالی که در بازار می‌چرخید و به انواع کالاهای چرمی، قالیچه و گلیم، ظروف سرامیکی، پوشاک، طلا و پارچه و منسوجات نگاهی می‌اندازید، می‌توانید در یکی از کافه‌ها توقف کنید و چای بنوشید. بخش نسبتا بزرگی از کالاهای این بازار، اشیاء خرده ریز و زیورآلات بدلی است که به طور خاص برای فروش به توریست‌ها تهیه و تولید شده است، اما بخش جداگانه‌ای به نام IC Bedestan برای فروش عتیقه جات در مرکز بازار وجود دارد که در زبان فارسی به معنای بازار اندرونی است. روزگاری بخش مرکزی بازار به عنوان یک دژ حفاظتی کاربرد داشته و از کالاهای گران قیمت بازار محافظت می‌کرده است. این بخش از بازار که امروزه مرکز عتیقه فروشی است، همیشه اشیاء بسیار زیبایی برای فروش دارد. در بیرون در غربی بازار، sahaflar carsisi یا همان بازار صحاف‌ها وجود دارد که در آن کتاب‌های قدیمی و دست دوم و همچنین کتاب‌های چاپ جدید به فروش می‌رسد. تعداد انگشت شماری کتاب فروشی در این بازار وجود دارد که کتاب‌های نادر و کمیاب را به خریداران خاص این نوع کتاب‌ها عرضه می‌کنند. به هر حال فراموش نکنید که چه در حال چانه زدن برای خرید یک جفت کفش باشید یا در حال خرید یک فرش آنتیک و قدیمی، فروشنده بهترین قیمت را زمانی به شما پیشنهاد می‌کند که ببیند شما در حال ترک مغازه هستید و از خرید کردن منصرف شده‌اید.

برای اینکه در این بازار پر پیچ وخم راه خود را به راحتی پیدا کنید، به علامت‌ها و تابلوهای نصب شده توجه کنید. این تابلوها به شما می‌گویند در کدام خیابان بازار استانبول قرار دارید یا اینکه راه خروج را به شما نشان می‌دهند. البته گم شدن در این بازار چندان عجیب نیست، بنابراین خیلی نگران نباشید و با دقت به تابلوها و علائم توجه کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای ترکیه رها سیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fpackages%2F%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25A8%25D9%2588%25D9%2584%2F||” button_block=”true”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی