آشنایی با دریاچه وان | Lake Van

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_single_image image=”5006″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][vc_empty_space][vc_column_text]

آشنایی با دریاچه وان | Lake Van

دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه است که وسعتی در حدود 3,755 کیلومتر مربع دارد و در اطراف با شهرها و روستاهای مختلفی احاطه شده است.
این دریاچه در شرق کشور ترکیه و در نزدیکی شهر وان قرار گرفته و در نتیجه فاصله بسیار کمی با مرز ایران و ترکیه دارد. وقتی به دریاچه وان برسید، در اطراف، کوه های بلند و سر به فلک کشیده ای می بینید که ارتفاعی نزدیک 1300 متر دارند و جریان های کوچک آن ها به همراه باران، آب دریاچه را تامین می کنند.
در دریاچه جذابِ وان ماهی خاصی می بینید که هیچ جای دیگری در ترکیه نخواهید دید و تنها در این دریاچه زنده می ماند. کمی که در اطرافش گشت و گذار کنید، می توانید با قایق به درون جزایر آن هم بروید و به گردش تان رنگی از هیجان بزنید. باید بدانید دیدنی های باستانی و بقایای تاریخی در این جزایر وجود دارند و در نتیجه گردشی بدیع از تاریخ و طبیعت در انتظار شماست.
دریاچه وان، شکلی مثلثی و عمقی در حدود 171 تا 400 متر دارد و 1,640 متربالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. جالب آن که بخش غربی دریاچه عمیق تر وعمقش نزدیک 451 متر ارزیابی شده اما بخش های شرقی دریاچه کم عمق تر هستند.
خوب است بدانید که آب دریاچه وان به شدت قلیایی است و پی اِچی در حدود 9.7 تا 9.8 داشته و درصد بالایی از سدیم کربنات و دیگر نمک ها در آن به چشم میخورند. با این وضعیت، آب دریاچه چندان در کشاورزی و موارد آشامیدنی قابل استفاده نیست؛ اما برای مصارف دیگری چون ساخت پاک کننده ها کاربرد دارد. به این ترتیب سدیم کربنات و دیگر نمک های دریاچه را با تبخیر، استخراج و در صنعت استفاده می کنند.گرچه دریاچه وان در ارتفاع بالایی قرار گرفته و در زمستان ها نیز آب و هوای بسیار سردی دارد؛ اما غلظت بالای نمک آن از یخ زدن آب دریاچه جلوگیری می کند و تنها برخی از نقاط کم عمق شمالی منجمد می شود. همین موضوع باعث شده تا دریاچه وان به عنوان مکانی محبوب و مناسب برای شنا وآبتنی شهرت پیدا کند.
یکی از جدیدترین اتفاق هایی که باعث شد اخیرا دریاچه وان در صدر خبرهای دنیا قرار بگیرد، کشف قلعه ای سه هزار ساله در اعماق این دریاچه بود. پژوهشگران با بررسی متوجه شدند که قدمت این قلعه، به دوران باشکوه پادشاهی اورارتو در عصر آهن بر می گردد. این تمدن در کنار دریاچه وان و ارومیه گسترده بود و نزدیک 270 سال در این منطقه حکومت کرد. باستان شناسان با جستجوهای بیشتر در دریاچه وان، متوجه شدند که این بقایای تاریخی در گستره ای نزدیک یک کیلومتر به چشم می خورند و ارتفاعی تا حدود
4 متر دارند. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی