اگر آسم دارید به غار داملاتاش در آنتالیا بروید

[vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_single_image image=”4321″ img_size=”800*800″ alignment=”center”][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_column_text]

اگر آسم دارید به غار داملاتاش در آنتالیا بروید

شهر آلانیا به خاطر وجود طبیعت بکر دارای تعداد زیاد غار طبیعی است. از راحت ترین غارها برای صعود، غار داملاتاش (Damlataş) می باشد. غار داملاتاش یکی از بی نظیرترین غارهای جهان محسوب می شود که به طوراتفاقی توسط کارگران لنگرگاه در بندر با انفجار بمب پیدار شد. وجود قندیلهای و استالاگمیت ها( “مخروط های آهکی کف غارها که در اثر چکیدن قطره های آب آهکی از سقف غارها در کف غار تشکیل می شود”) باعث نامگذاری این غار به نام داملاتاش شده است. داملاتاش در زبان ترکی به معنی چکه کردن آب از سطح بالاست.

این غار در سال ۱۹۴۸ به صورت اتفاقی توسط یک انفجار دینامیت کشف شد که به منظور بازنمودن تودهٔ سنگ در زمان ساخت بندر آلانیا بود. مردم از طریق دهانه ایجاد شده وارد شدند و با آنچه که مشاهده کردند شگفت زده شدند. آنها فوراً دهانه را بستند و به مکان دیگری برای انفجار رفتند. یک روز شخصی به اسم گالپ دره یک خبر جالب در روزنامه خواند:”یکی از روزهای وحشتناک جنگ جهانی دوم سربازان آلمانی برای محافظت خود در برابر بمب‌ها در یک غار پنهان شدند. در میان این سربازان یکی از آنها که بیماری آسم داشت داخل غار درمان شد. هنگامی که او این خبر را خواند به یاد غاری افتاد که کشف شد. او روزنامه را پیش احمد تاکوس  معاون شهر آلانیا برد و بعد از نشان دادن روزنامه گفت که اگر این اتفاق در آلمان افتاده می‌تواند در آلانیا نیز پیش آمده باشد. بعد از آمدن کارشناسان و مقامات به آلانیا اولین تحقیق توسط زمین‌شناس دکتر تیموچین آیگن و دکتر سلیمان تورکونال انجام شد. گروه دوم که شامل شیمیدان‌ها بود نیز به غار آمدند و بعد از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که این غار مانند نمونهٔ آن در آلمان است.

گالپ دره به شهردار آلانیا پیشنهاد داد که تا مدتی غار و منطقهٔ آن با دروازه‌های آهنی بسته شود تا مانع ورود مردم به غار باشد. سپس با گرفتن فرتور (عکس)هایی از غار و فرستادن آن به روزنامه‌ها این خبر در روزنامه‌ها منتشر شد با این عنوان که “غار کشف شده در آلانیا مردم مبتلا به آسم را درمان می‌کند.” بعد از این خبر سیلی از جهانگردان به شهر آلانیا آمدند به صورتی که هتل‌ها قادر به سکنی دادن به آنها نبودند بنابراین مردم آلانیا شروع به میزبانی از گردشگران در خانه هایشان کردند. برخی از شهروندان از این موقعیت سود بسیاری بدست آوردند. برخی که خانه‌هایی با دو طبقه داشتند یکی از طبقه‌ها را به یک هتل کوچک تبدیل کردند و کسانی که دو خانه داشتند یکی را به هتل تبدیل کردند؛ بنابراین آنها اساس گردشگری در آلانیا را پایه نهادند.

ویژگی های منحصر بفرد غار داملاتاش

این غار توسط لایه‌هایی ایجاد شده، که در ششمین و آخرین بخش اولین دوران زمین‌شناسی بوجود آمدند. بعد از تحقیقات مشخص شد که این غار در مدت زمان ۱۰ یا ۱۵ هزار سال شکل گرفته است. بارش بسیار زیاد باران در شهر آلانیا نقش بزرگی در شکل گیری این غار داشت. به دلیل اینکه باران شامل مقداری گاز و اسید کربنیک است که سنگ آهک و دیگر سنگ‌های مشابه را در خود حل می‌کند. این مسئله باعث ایجاد حفره‌هایی در لایه‌های شامل سنگ آهک می‌شود و در ادامهٔ انحلال حفره‌های بزرگی پدید می‌آید. قطره‌های کوچک باران درون حفره‌ها می‌رود و برخی از این قطره‌ها یخ می‌زنند و استالاکتیت هاو استالاگمیت‌ها را شکل می‌دهند و هنگامی که استالاکتیت هاو استالاگمیت‌ها بلندتر می‌شوند آنها به یکدیگر متصل شده و ستون‌های غار را شکل می‌دهند. بعد از ورود به غار از مسیری ۲۰-۳۰ متری یک حفرهٔ استوانه‌ای با ۱۳-۱۴ متر قطر و ۱۵ متر ارتفاع با استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها و ستون‌های رنگی وجود دارد که در مدت زمان ۱۵۰۰۰ سال بوجود آمدند. فضای داخل غار ۲۵۰۰ متر مکعب است و دمای آن در هم تابستان و هم زمستان ۲۲٫۳ درجه سانتیگراد است. رطوبت مطلق آن ۱۹٫۶ و رطوبت نسبی آن %۹۸ است. این غار از دسترس تاثیرهای خارجی به دور است. در هوای آن مقدار زیادی اسید کربنیک وجود دارد. اگرچه این غار کمی پایین از سطح دریا قرار دارد فشار هوای آن 760mm است. کل حفره ۲۰۰-۱۸۰ متر مربع است.

غاردرمانی با  تور آلانیا

مطمعنا تا بحال آب درمانی و شن درمانی را شنیده یا تجربه نموده اید. حالا میخوایم تور آلانیا را برای کسانی که از بیماری آسم رنج میبرند پیشنهاد دهیم زیرا قصد دارد بیماری شما را درمان کند.حتما می پرسید چرا و چطور؟

غار داملاتاش در نتیجه تحقیقات کشف شده داری چهارتابع برای درمان بیماری آسم است.آرامش و حالت رادیو اکتیویته تابع‌هایی است که به فرایند درمان کمک می‌کند. مقدار دی اکسیدکربن و رطوبت در غار داملاتاش بیشتر از غار مشابه در آلمان است و این مسئله باعث می‌شود که مردم احساس سرما در غار نکنند. بر طبق تجزیه و تحلیل کارشناسان هوای داخل غار شامل %۲۵ دی اکسید کربن و %۷۱ نیتروژن و %۲۰٫۵ اکسیژن و برخی یون‌ها و گازهای رادیواکتیو است. بیمارانی که برای درمان به این مکان می‌آیند در ابتدا زمان خود را در طبقهٔ بالا صرف می‌کنند و خودشان را با اتمسفر غار تطبیق می‌دهند. سپس به طبقهٔ پایین می‌روند و روی نیمکت‌هایی که برای آنها تهیه شده است می‌نشینند. بیمارانی که بیش از ۱۰ سال آسم دارند به طور موقت احساس راحتی می‌کنند. مخصوصا بیمارانی که سن آنها بین ۴۰ و ۶۰ سال است و کمتر از ۱۰ سال آسم دارند می‌توانند کامل درمان شوند. بیمارانی که آسم مزمن دارند بعد از ۲۱ روز درمان احساس راحتی می‌کنند. با این اوصاف می توانیم  تور آلانیا را تور درمانی نیز نامگذاری کنیم.

بعضی از افراد خواستار بازدید از غار داملاتاش نیستند و احتمال فرو ریخته شدن غار را دلیل اصلی خود می دانند. ولی برای گردشگران تور آلانیا این اطمینان را می دهیم ضخامت تمام دیوارهای غار 10 متر است که با توجه به انفجارهای زیاد دینامیت هیچ خسارتی به غار وارد نشده است.

پس از غار درمانی بهترین پیشنهادی که تور آلانیا برای شما دارد خرید از داملاتاش شاپینگ سنتر و بازدید از موزه داملاتاش می باشد. مرکز خرید داملاتاش سنتر جزء اصلیترین مراکز خرید آلانیاست که ترکیبی از کالاهای سنتی ومدرن را در خود جای داده است. بازارهای رنگارنگ و شب های‌ شاد و شلوغ آلانیا یکی‌ از محبوب ترین استراحتگاه های غار داملاتاش برای گردشگران تور ترکیه است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_separator size=”custom” height=”32px”][vc_btn title=”تورهای ترکیه رهاسیر” color=”danger” size=”lg” align=”center” css_animation=”bottom-to-top” link=”url:http%3A%2F%2Frahaseir.com%2Fpackages%2F%25D8%25A2%25D9%2586%25D8%25AA%25D8%25A7%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25A7%2F||” button_block=”true”][/vc_column][/vc_row]

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن برگه هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
مشاوره تلفنی